6. Helse og velferd i ulike livsfaser

Fellesskap, små økonomiske forskjeller, gode omgivelser og fravær av fat- tigdom, ensomhet og diskriminering er de viktigste faktorene for god helse og velferd i hovedstaden. Ved å tilrettelegge for meningsfulle aktiviteter, gode relasjoner, medborgerskap, tidlig innsats og forebygging vil vi bygge velferd for alle innbyggere og forebygge behovet for omfattende tjenester. Velferd er ikke noe kommunen gir til innbyggerne, det er noe vi utvikler sammen, med livskvalitet som mål. God velferd krever samspill mellom folk og system, og mellom kommune og frivillighet. Oslo SV vil videreutvi- kle og styrke velferdskommunen Oslo med utgangspunkt i kunnskap, sam- skaping og tillit.

Alle innbyggerne i Oslo er i større eller mindre grad avhengige av gode kom- munale tjenester for å leve liv i tråd med egne ønsker og verdier. Da må vi sikre velferdstjenester som spiller på lag med befolkningen og er tuftet på fagkompetanse og mindre byråkrati. Oslo SV vil derfor styrke arbeidet med tillitsreform i kommunen. Tillitsreform handler om å gi ansatte og ledere faglig myndighet til å treffe beslutninger sammen med innbyggerne uten overdreven bruk av kontroll. Brukere av kommunens tjenester skal oppleve tillit i møte med dem. Dette gjøres gjennom å bygge rammer for godt sam- spill mellom folk og fagfolk. De skal oppleve selvbestemmelse på individni- vå og medvirkning på systemnivå.

Mange opplever at inngangen til kommunens velferdstjenester er vanskelig. Slik skal det ikke være. Det skal det være enkelt å møte kommunen og å få hjelp. Oslo SV vil bygge ned barrierer for godt samspill mellom kommune og innbyggere. Velferden må baseres på kunnskapsbaserte, universelle ordninger og ha god grunnbemanning. Uavhengig av hvor du bor skal du få et likeverdig tilbud av tjenester i Oslo kommune.

Oslo SV vil:

Sikker digital utvikling og innbyggerrettede digitale tjenester

Oslo kommune skal forbedre tjenestene til innbyggerne og forenkle hverdagen for de ansatte gjennom kunnskapsbasert utvikling. Oslo kommune skal behandle opplysninger på en sikker og lovlig måte som skaper tillit hos innbyggere og samarbeidspartnere. Kommunen skal eie, ha oversikt over og kontroll på egne data, sikre innbyggernes personvern og demokratiske rettigheter. For å styrke demokratiet og sikre godt personvern skal kommunen utvikle en strategisk personvernspolitikk.

Det er viktig at Oslo kommune selv har kompetansen og ressursene til å drive den digitale utviklingen. Tjenesteutviklingen skal drives kontinuerlig og tverrfaglig. Digital utvikling skjer i samarbeid med innbyggere, næringsliv, frivillig sektor og andre offentlig aktører. I de tilfeller kommunen er i markedet for digitale tjenester skal det stilles krav til trygg og sikker behandling av kommunens og innbyggernes informasjon.

Digital kompetanse handler om muligheten til å kunne ha kontroll over eget liv og ha mulighet til å benytte seg av samfunnets essensielle tjenester. Kommunen skal være tilgjengelig uavhengig av digital kompetanse, og hjelpe befolkningen å øke sin digitale kompetanse.

Gode møteplasser

Gode møteplasser er viktige for å skape møter mellom mennesker i byen vår. At folk treffes på tvers av skillelinjer som generasjon, økonomi og interesser bygger et robust fellesskap. Vi prioriterer derfor å legge til rette for steder folk kan møtes både ute og innendørs. Møteplasser med kvalifiserte fagfolk utgjør en viktig del av kommunens forebyggende arbeid knytta til utenforskap og ensomhet.

I Oslo har vi et bredt utvalg av bibliotek, fritidsklubber, frivilligsentraler og seniorsentre, og Oslo SV vil prioritere å styrke disse og den viktige rollen de spiller for at Oslos befolkning i alle aldre skal ha gode lokalsamfunn.

En helsefremmende by

For å bedre helsa i befolkningen, må vi se helse og økonomisk fordeling i sammenheng. Arbeidet for god helse må skje gjennom hele livet, fra barndom til alderdom. God folkehelse handler om å gjøre det lett å ta gode helsevalg i det daglige, som å holde seg i god fysisk form, ha et sunt kosthold og et sosialt liv.

Fastlegeordningen er viktig for god helse og må omfatte alle innbyggerne. I dag er denne ordningen under press og det er vanskelig å rekruttere nok fastleger. Oslo SV vil innføre tiltak for å gjøre fastlegeyrket mer attraktivt og dermed øke kapasiteten i fastlegeordningen.

Gode hjemmetjenester er en forutsetning for at folk skal kunne bo trygt i egne hjem så lenge de vil. Oslo SV er særlig opptatt av at behovene til de mest hjelpetrengende blir ivaretatt, med tildeling av nok bistand i hjemmet, faglig kvalitet på tjenestene og institusjonsplass ved behov.

Oslo SV vil:

Barnevern – en god oppvekst som varer livet ut

Noen familier vil ha behov for oppfølging fra barneverntjenesten. Barnevernet skal være en ressurs for familiene, og først og fremst bidra til å styrke oppvekstsvilkårene i hjemmet. Vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn er alvorlige samfunnsproblemer. Det er viktig at barn som befinner seg i slike situasjoner møter voksne som ser og hører dem. Barn og unge må bli møtt med åpenhet, ydmykhet, kjærlighet og medbestemmelse. Fosterhjem er et viktig tiltak når barn ikke kan bo hjemme. Fosterhjemsordningen må styrkes med veiledning og oppfølging i tråd med barnets behov.

Barnevernet forvalterer mye makt og møter et stort mangfold av familier. Derfor er det viktig at barnevernet har minoritetskompetanse slik at de er i stand til å gjøre gode vurderinger i møte med den enkelte familie. I tillegg ser vi at enkelte miljøer har stor frykt for barnevernet, og det er derfor behov for å jobbe med kommunikasjonen mellom disse miljøene og barneverntjenesten.

I byråd har Oslo SV sørget for å styrke barnevernet med økte ressurser, i tillegg til
at vi har startet en omstilling vekk fra kommersielle aktører over til kommunale og ideelle. Det trengs ytterligere styrking av budsjettene, samt omstilling, for å skape et barnevern som oppleves trygt for barn.

Gode lokalsykehustilbud i Oslo

Befolkningen i Oslo skal ha sykehus som ivaretar deres behov på en best mulig måte. Oslo SV mener – i likhet med resten av Oslo – at dette blir best ivaretatt ved
å bygge Aker som lokalsykehus for alle fire bydeler i Groruddalen i ett byggetrinn.
Vi vil ha en trinnvis videreutvikling av Ullevål sykehus med fortsatt ansvar for akutt- og beredskapsfunksjoner for Oslo og helseregionen. Oslo SV går inn for å bevare Gaustad psykiatriske sykehus til psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling og at Rikshospitalet opprettholdes med regionale- og landsdekkende funksjoner.

Oslo SV vil aktivt motarbeide Helse Sør-Øst sine sykehusplaner for Oslo med store sykehus på både Aker og på Rikshospitalet. Vi vil utrede videre sykehus på Ullevåltomta og gå imot alle eventuelle planer om nedleggelse og salg av Ullevål sykehus.

Trygt svangerskap og barselstid

En god oppvekst starter i svangerskapet. Mye av ansvaret for oppfølgingen av mødre og spedbarn har blitt overført fra sykehusene til kommunene. Dette krever at kommunen øker antall jordmødre for å kunne gi fødende en god nok oppfølging. Satsingen har allerede vært stor, men Oslo SV ønsker å øke antall jordmødre i kommunehelsetjenesten ytterligere.

Oppfølgingen av gravide og nybakte mødre fokuserer i stor grad på det fysiske rundt det å bli foreldre. Kunnskapen og kompetansen om psykisk helse burde være en naturlig del av oppfølgingen. Derfor har Oslo kommune etablert hjemmebesøksprogrammet «Nye Familier», som tilbyr alle som får barn for første gang i Oslo så mange hjemmebesøk de vil ha, samt doblet jordmorkapasiteten i kommunen. Barsels- og svangerskapsoppfølging er viktig for kvinnehelsen, og Oslo SV vil at alle kvinner skal føle seg godt ivaretatt i møte med kommunen.

Et godt psykisk hjelpetilbud

Psykiske helseplager rammer svært mange av oss i løpet av livet. Derfor må vi bedre hjelpetilbudet og sikre gode forebyggende tiltak. God psykisk helse er viktig for alle. Gode levekår og fokus på livskvalitet er avgjørende. Gode møteplasser og bygging av relasjoner har forebyggende effekt.

Etterspørsel og behov for psykiske helsetjenester i regi av bydelene har økt de siste årene, og særlig i perioden under og etter koronapandemien. I tiden framover ønsker Oslo SV å fortsette å arbeide for et mer tilgjengelig og tilrettelagt psykisk helsetilbud, slik at alle kan få den hjelpen de trenger.

Oslo SV vil:

Kunnskap og solidaritet på rusfeltet

Oslo SV ønsker en radikal endring i rusmiddelpolitikken. Politikken må være kunnskapsbasert, med forebygging og skadereduksjon som mål. Det gjelder alkohol og andre rusmidler. Rusmiddelbruk skal ikke møtes med straff, men med tiltak som virker. Skadelig rusmiddelbruk og avhengighet må møtes med hjelp og omsorg. Det rødgrønne byrådet har styrket rusomsorgen i Oslo. Vi har startet opp et forsøk med heroinassistert behandling, åpnet røykerom for heroinbrukere, sikret utdeling av brukerutstyr i alle bydeler, samt væresteder og tiltak for rusavhengige i bydelene.

Oslo SV vil fortsette å styrke innsatsen på rusfeltet fra straff til forebygging og hjelp, og vil jobbe opp mot staten for en rusreform som avkriminaliserer bruk og besittelse av ulovlige rusmidler. Vi vil styrke rusomsorgen slik at rusavhengige kan leve verdige liv. Rusavhengige skal ha et trygt sted å bo, og sikres hjelp til å kunne ha arbeid og delta i andre meningsfulle aktiviteter. Opphold i rusinstitusjon skal være målrettet og tidsbegrenset, og understøtte det rusfaglige arbeidet i bydelene.

Tannhelse for alle

Nasjonalt har SV gjennom forhandlinger med regjeringen fått gjennomslag for å starte arbeidet med en tannhelsereform, slik at det ikke skal være lommeboka som bestemmer hva slags tannhelse du har. Flere unge får billigere tannlege, det blir mer støtte til barn og unge som trenger tannregulering, og kapasiteten i den offentlige tannhelsetjenesten økes. Midlene som er bevilget benyttes i Oslo til en varig styrking av eldres tann- og munnhelse, i tillegg til å få ned etterslepet for en rekke andre grupper.

Tenner er en del av kroppen, og tannlegetjenesten hører naturlig med i det offentlige helsevesenet. Derfor bør tannbehandling dekkes av det offentlige på lik linje med annen behandling i spesialisthelsetjenesten. Oslo SV vil jobbe for at alle skal ha råd til nødvendig tannbehandling. Inntil en tannhelsereform i statlig regi kommer på plass, bør Oslo gå foran og arbeide for at flere grupper av Oslos innbyggere skal få et bedre og rimeligere offentlig tannhelsetilbud.

God helsehjelp til eldre

SVs eldrepolitikk vil styrke helsetilbudet til de mest hjelpetrengende og samtidig støtte opp om eldres selvhjulpenhet og tiltak for å forebygge sykdom, skader og ensomhet. For eldre er tillitsreform, kompetanse, hele stillinger og styrking av fastlegeordningen avgjørende. Det må være nok sykehjemsplasser til de som trenger det, også når antall eldre med hjelpebehov øker. God og forutsigbar oppfølging

må sikres gjennom bedre samhandling mellom tjenestenivåene. Hvilken hjelp som skal gis, skal vurderes sammen med den det gjelder, også når det er behov for sykehjemsplass. Helsehusene må ha nok personell og ressurser til å kunne gi nødvendige rehabiliteringstjenester. Det må legges til rette for at eldre kan bo trygt hjemme og komme seg ut uten risiko. Tjenestene må gjenspeile og tilpasses mangfoldet i befolkningen.