9. Et godt sted å bo

Oslo er en by i vekst. Oslo SV vil sørge for at den økende befolknings- veksten ikke fører med seg et økende økonomisk skille mellom øst og vest, et urettferdig boligmarked eller økt biltrafikk.

Oslo SV har som mål at Oslos bolig- og byutviklingspolitikk skal gjøre Oslo til et rettferdig, miljøvennlig og trivelig sted å bo. Den skal bidra til godt bomiljø, bedre byliv, og nærhet til rekreasjonsområder og arbeidsplasser. Hverdagen skal bli enklere for folk, og transportbehovet mindre, ved å spre næringsliv og arbeidsplasser utover hele byen. Nærmiljøfunksjoner som skoler, barnehager, lokalt kultur- og idrettstilbud, handel og tjenester skal være nært der folk bor, og det skal være god tilgang til grønne lunger, park- drag, torg og møteplasser. Det skal være enkelt for folk å velge gange, syk- kel eller ta kollektivtransport i byen vår. Bylivet skal være kortreist og nært.

Nok boliger til alle

Boligmarkedet i Oslo bidrar til ulikhet. I dag er det mange som ønsker å kjøpe bolig som står ufrivillig utenfor boligmarkedet. Dette fører til at de som har størst lommebok får muligheten til å kjøpe et sted å bo. Samtidig er leiemarkedet ute av kontroll, og å leie er ofte vel så dyrt eller dyrere enn å eie. Oslo SV ønsker at flere skal få muligheten til å kjøpe egen bolig, samtidig som vi sikrer et bedre regulert leiemarked. Leietakernes rettigheter skal styrkes, slik at man får tilgang på en trygg og god bolig, uavhengig av om man eier eller leier. Boligsektoren skal være forutsigbar og ansvarlig og ha tydelige roller.

For å sikre nok boliger til alle må vi tilrettelegge og regulere markedet slik at vi bygger de boligene folk trenger, raskt nok. Vi må sikre fortgang i reguleringsprosesser slik at vi kan bygge flere boliger og bidra til å dempe prispresset på et allerede kostbart marked. Vi må sikre at det bygges ulike boliger i hele byen, både store, små og alternative boformer, slik at det er rom for alle i byen vår. Oslo SV mener boligkrisen også er et fordelingsproblem, og må derfor løses med flere sosiale virkemidler, heller enn økt utbygging alene.

Dagens byråd har startet arbeidet med å endre boligmarkedet ved å etablere selskapet Oslobolig, som skal kjøpe boliger og selge videre til folk gjennom ulike boligmodeller. Gjennom selskapet vil det bygges flere boliger i Oslo, samtidig som at disse vil være demokratisk styrt av folket, og ikke dominert av private utbyggingsinteresser og bolighaier. I årene fremover vil Oslobolig realisere hundrevis av boliger – og gi vanlige folk i Oslo et sted å bo, og en mulighet til å komme inn på boligmarkedet.

En sosial boligpolitikk

Det er en menneskerett å ha et skikkelig sted å bo. Oslo SV ønsker en boligpolitikk som gjør denne retten reell. I Oslo gjenspeiles de store sosiale forskjellene på tvers av byen i befolkningens sammensetning og i boligprisene. I dag omsettes boliger i et fritt marked, hvor de høye boligprisene bidrar bidrar til segregering og mindre mangfoldige lokalsamfunn. Mens lønningene de siste ti årene har økt med 34 prosent har boligprisene i Oslo steget med 94 prosent. Oslo SV jobber for en sosial boligpolitikk der kommunen, i samarbeid med Staten, sikrer at også de som har vanlige og lave inntekter har råd til å kjøpe eller leie boliger til levelige priser.

En levende by

I vår by skal det være attraktivt å bo – uansett hvor i byen du ønsker å bosette deg. Da må vi skape byrom og bomiljøer med nærhet til arbeidsplasser, skoler og barnehager, lokale kultur- og idrettstilbud, parker, lekeplasser, kafeer og sosialt byliv. Når byen fortettes er det særlig viktig å sikre barn og unge gode uteområder og lekeplasser. Oslo SV er forkjempere for grønne lunger i byen vår, der alle kan oppleve og ta i bruk bynære natur- og kystopplevelser.

Vi må tilrettelegge for at et godt byliv kan skje i alle deler av Oslo. I morgendagens Oslo skal man kunne møte venner i kafeen i underetasjen, dra på stevnemøte på restauranten rundt hjørnet, leke med barna på lekeplassen og slappe av i den lokale parken, uten å måtte ta bilen fatt. Bylivet og gleden av å bo i Oslo skal være like tilgjengelig om du bor i indre eller ytre by.

Oslo kommune sitt oppkjøp og utvikling av Veterinærhøgskolen på Adamstuen viser at det er mulig å ta i bruk store områder på en måte som kommer byens befolkning til gode, gjennom å revitalisere og utvikle urbane områder med et variert næringsliv, kulturtilbud og åpne grøntarealer. Oslo SV vil kjempe for at lignende områder skal utvikles på en måte som er tilgjengelig for alle byens innbyggere, slik som Victoria Terrasse og NRK Marienlyst. Oslo SV har som mål å kartlegge alle ubrukte og forlatte bygg som kommunen eier eller kan ta i bruk i byutviklingen, og bestemme hvordan disse ubenyttede arealene kan komme Oslos befolkning til gode, enten som kultur og idrettsarenaer eller som fleksible offentlig tilgjengelige bruksrom.